fredag 4 januari 2019

Hejdå Idre

Till och med snökanonen i Chocken är avstängd. Det är fyra plusgrader - och mulet.



Jag åker spåret som går nedanför först nordbackarna och sedan ostbackarna. Planen är lätta Milen. Men fortfarande har jag två val. Första vägkorsningen väljer jag mellan Fjället runt eller något av milspåren. Fortsätter mot nästa vägval. Den mellan lätta och svåra Milen. Den lätta innehåller färre höjdmeter och ingen vila utför. Den svåra Milen är brant uppför - men med en lockande återhämtningsbacke utför innan spåret går ihop med lätta Milen och Fjället runt. Eftersom jag känner mig piggare än väntat - och ser fram emot en backe nedför efter den väldigt branta och långa backe som väntar efter delningen, blir det svåra Milen.
Funderar på Fjället runt efter milen. Men innan jag hunnit så långt blir det fjällveckans sista bild. Och vad passar väl bättre än att avsluta med Städjan?



Då jag en stund senare tar mig uppför ännu en brant och lång backe, den som startar ganska direkt efter att jag tagit av från Milspåret, in på Fjället runt, slår det mig att jag, åtminstone indirekt, nu åkt alla uppkörda spår förutom Platten 1. För jag har åkt Platten 2, Miljöspåret, indirekt Ångerspåret (eftersom det är en del av Burusjöspåret), lätta och svåra Milen, Burusjön och nu Fjället runt. Just det, femman...Men i och med att jag - givetvis - avslutar dagens pass med Platten 1, så har jag, indirekt, åkt femman också. Imponerande. Om jag får säga det själv.

Just det. Vi avslutar fjällveckan redan idag. Egentligen skulle vi lämna fjällparadiset tidigt i morgon, för att åka till Mora och årets upplaga av Morapinglan. Men den som skulle tävla har ju varit sjuk och är ännu inte helt bra. Så någon skidtävling blir det inte. 







Däremot blir det Mora. Sedvanlig fika och insupande av den legendariska skidmiljön. För hur många gånger har jag inte åkt det där upploppet? Det får mina tankar osökt att ta sig till Österrike. Om en vecka...



Vår jul - och nyårsturne, Tour de Hedin (!) är inne i ett avslutande kapitel. Efter Mora väntar stopp i Falun. Sista etappen startar i morgon. För Carl blir det sedan en hel dag, söndag, att acklimatisera sig till vardagen igen. Olof får två dagar till eftersom Lugnetgymnasiet inte startar förrän på onsdag.



Basta i Falun. Sätter punkt för dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar