söndag 2 maj 2010

Orientering och fint väder


Förra helgens äventyr i skogen är inte glömd. Redan innan vi åker till dagens orienteringstävling har jag därför beslutat mig för att välja öppen 2-banan i dag.

I anmälningskön till dagens banor hör jag förskräckt att det är fullt i Ö2. Väl framme lovar de dock att ordna fram fler kartor. Härligt! Ö1 blir för kort (för lätt blir det aldrig för min del) och Ö3, som jag hade förra veckan, är som sagt för svår.

Springer först U1 med sonen. 26 minuter och en helt ok uppvärmning inför min egen bana.

Lämnar sonen och överdragsjackan och beger mig återigen till start, i tron att det är Ö2 som gäller.

Funderar på vädrets makter. Fint väder - kartorna tar slut. Som i dag. Solen skiner och många tar ett snabbt beslut på morgonen: Det blir orientering i dag! Med den påföljden att en del banor blir fulla (d v s man har inte tryckt upp tillräckligt många kartor).

Är snart framme vid starten. Och, hoppsan, nu är Ö2-kartorna slut! En funktionär är genast på plats för att hjälpa mig. Jag får helt enkelt springa en annan klass. U3 är tydligen ungefär snarlik Ö2 - och dessutom är det en klass där det fortfarande finns kartor kvar.

3,3 km vägar och stigar. Men inte helt torrt för det. Mellan kontroll 3 och 4 är det ett kärr på kartan. I verkligheten blir jag blöt ända till knäna. Eftersom mina orienteringsskor är aningens för små springer jag i dag i mina ena par asics. De var vita. Det blir de nog inte igen. Har dock svarta strumpor i dag, vis av förra veckans misstag att använda vita strumpor...

Tiden blir 47 minuter. Det är i alla fall bättre än sist. Och alla kontroller är hittade.

Slutligen ska jag bara nämna det kanske roligaste av allt, så här på en orienteringstävling: Det sociala. I dag är mer än halva springjuntan på plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar