fredag 11 november 2011

Uppladdningen inför maran


Flera av maratonlöparna jag pratar med kolhydratuppladdar. Och flera har före eller under loppet problem med magen.

Jag kolhydratuppladdar också. Fast på mitt eget vis. Självklart. Inga vanliga sportgel eller energikakor.

Äter som vanligt, lågkolhydratkost och väldigt mycket ekologiskt, under veckan. Toppar med pastaparty dagen innan och faktiskt Mangolias chokladcupcakes till efterrätt.

Under loppet dricker jag vatten fram till 35 km. Då är det dags för sportdryck. Smakar ytterst lite på en gel vid 25, men inser direkt att det kan äventyra hela loppet. Däremot tar jag en bananbit, vilket ger en lagom snabb energikick, utan magproblem.

Efter loppet äter jag en ekologisk återhämtningsgel, en sådan som är utan de värsta tillsatserna. Efter 42 195 meter behöver nog kroppen detta. Och frågan är vilket som är mest ohälsosamt, gelen eller att springa ett helt maraton?

Kvällen firas med en sen (lågkolhydrat)middag och ett gott vin.

Funkar bra för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar