fredag 24 februari 2012

Tjejvasan - vallning

En oundviklig detalj en Tjejvasahelg - vallningen. Många uppskattar detta moment och blir experter. Jag tillhör inte den kategorin. Till vardags lägger jag ett snabbt lager med fäste. På träning är det ju inte så noga. För mig. Vi är olika och många åker med perfekta skidor även på träning.

När det gäller tävling är det dock allvar. Skidorna ska vara perfekta. Helst. Nu blir det inte alltid så, men man har ansträngt sig till det yttersta. För att jag ska få riktigt bra skidor, ska jag inte valla själv. Ok, fästet klarar jag. Men glidet. Där tar jag hjälp. Pulver och rillning, det är bättre de som kan gör det.

Själv tycker jag att om man nu har tränat inför ett lopp som till exempel Tjejvasan och lagt ner tid och pengar på både utrustning och träning, ska man inte snåla i slutet. Vallningen är ju det sista. Sen hänger det på mig.

På Tjejvasan har olika vallamärken förslag på hur man vallar med deras vallor. Vilka och hur. Det finns som bekant en uppsjö av märken. Enklast är att man bestämmer sig för ett och sen kör de flesta vallor med det märket. Har du inte den rekommenderade vallan finns de till försäljning i tältet där man hämtar ut nummerlappar. Man kan även se vallakillar som står i tältet nästan som på små scener, med en intresserad pubblik nedanför. Se och lära. Sen är det bara att gå hem till vallaboden vid skolan och göra likadant :-)

Men det enklaste är att lämna in skidorna. Låta ett proffs valla dem. Eller lämna in för glid som är lite svårare och lägg på fästet själv.

Jag har nyligen laddat ner en valla-app i Iphonen. Den heter SkiPrepper och där ställer man in vilket vallamärke man vill valla med, temperatur, luftfuktighet och snötyp. Sen får man förslag på glid och fäste. Kanon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar