söndag 29 april 2012

Fokusera på möjligheter


Hade så gärna satt på mig löparskorna i dag och sprungit ett pass. Eller varför inte följa med till Aneby och orienteringen där? Men efter lördagmorgonens test då vaden ger känningar redan efter någon kilometer, är löpning uteslutet även i dag. Låt oss dock fokusera på möjligheter. Inte hänga upp sig på en skadad vad.

Det blir rullskidor igen. Medan övrig familj sätter sig i bilen och åker i riktning mot Aneby knäpper jag på mig rullskidorna och åker mot Anneberg. Tanken är att bli upphämtad efter Aneby, då orienteringen är klar.

Stakar ut på den annars så trafikerade vägen. Där bilister oftast kör fortare än vad hastighetsskyltarna uppmanar. Men en söndag förmiddag verkar folk vara lika trötta och sega som mig. De få bilar som kommer, kör i rimlig hastighet.

Två kilometer innan Anneberg svänger jag av mot N Solberga k:a. Nästan exakt då jag stannar vid kyrkan och plockar fram den ena vattenflaskan, hör jag kyrkklockorna ringa. Anar att klockan är tio, vilket innebär att tidsåtgången från Eksjö och dit är ca 40 minuter.

Stakar på. Det går extra bra och skänker en tanke åt den snälla mannen som precis innan avfärd slipat mina stavspetsar. Försöker att inte staka med frånskjut hela tiden. Kan nämligen ana en krampaktig känsla i vänster vad då benet dras bak för att få extra skjuts framåt i stakningen. Men det är bra träning att bara ståstaka, vilket jag nästan aldrig gör annars. Så mycket fortare och lättare går det ju om man stakar med frånskjut.

Backen nedför efter Aneby går bra i dag. Inte riktigt så fort som sist och inte en enda bil. Får hämta andan en stund och det kan behövas. Efter att ha åkt över 32:an väntar backar. Uppför. Tänker att det nästan är som Skurugatavägen. Både backar och fantastisk natur runt omkring. En rullskidtur som ger mersmak. I nuet kan man njuta av vackra vitsippor i diktena, höra fågelsången och känna våren. Morgonens regn har gett en syrerik luft och det är faktiskt helt underbart att trillbringa hela förmiddagen - på rullskidor.

Efter ganska exakt fyra mil dyker de äntligen upp. Orienterarna som varit i Aneby. Av med skidorna och en snabb koll på klockan. Det blir 2.50 - inklusive ett längre stopp efter Gransnäs då jag träffar på vedhuggaren Mårten. Det blir en stunds Vasaloppssnack. En sådan pratstund man minns. Gemensamma intressen förenar.

Väl hemma har halva dagen gått. Och jag konstaterar att ännu ett långpass på rullskidor är genomfört.

För den som vill förgylla söndagen med att göra eget mandelsmör: Se denna sida!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar