lördag 6 oktober 2018

Rundturen, träningen och caféerna

Denna helg är jag i Berlin. I ett fantastiskt väder, för vad sägs om sol och 23 grader den 5 oktober?

Här kommer resan i tre delar:

1. Först ut blir den rundtur som jag får guida själv i år. Förra året hade jag förmånen att ha en duktig lokalguide. Men det är kul att få guida. Och de 4,5 timmarna turen tar, går väldigt fort.
Vi passerar sevärdheter på Alexanderplatz i öst, Potsdamer Platz, bort till Olympiastadion och via gamla Västberlins centrum på tillbakavägen. 

2. Andra delen handlar om träningen. Och på grund av den guidade turen blir det ingen morgonlöpning i Tiergarten före frukost. Jag måste helt enkelt läsa på. Det är som sagt mycket som ska förmedlas under den långa rundturen...
Inte förrän framåt kvällen byter jag om och sick-sackar mig mellan allt folk som flanerar på sträckan mellan Alexanderplatz, där vi bor, och till Brandenburger Tor där Tiergarten börjar och där jag tänker avverka mitt pass. 
Dagens pass, som också blir senare på dagen, springer jag i Friedrichshain istället. Mellan hotellet och parken jag springer i, finns inga direkta sevärdheter och heller inte den folksamling som Unter den Lindén erbjuder. Bättre flyt i löpningen med andra ord.
Det roliga är att det är andra gången denna dag som jag besöker parken. Några timmar tidigare har jag varit kulturell och med hjälp av Google maps lyckats hitta Flackturm II, vilken jag inför resan läst på om. En av tre luftvärnstorn inklusive bunkrar som Hitler placerade centralt i Berlin. På löpningen tar jag mig återigen upp till nämnda torn. Eller platsen för den. Både torn och bunker sprängdes efter kriget.
Sammanfattningsvis två löppass, i lugnt tempo och med alldeles för många stopp. Är det inte människor i vägen så är det alltid något som ska fotas. Det blir alltså sådär med träningen även denna helg. 
Däremot är jag mycket nöjd med sista delen, caféerna. Men först bilder från parken jag alltså besöker två gånger. Och minnen från svunnen tid, Flackturm II.


3. Caféerna är sista delen av Berlinstoryn. Eftersom jag förra året avverkade ett antal av de rawfood eller veganska/vegetariska fiken i stan, koncentrerar jag mig detta år på nya upplevelser och nya smaker. Under gårdagen hittar jag till exempel ett fik i mitt favoritområde vid Hackesche Höfe och idag kan jag njuta av ytterligare två, varav den ena tar mig till stadsdelen Kreuzberg, en timmes promenad från hotellet. Men det är det värt.

Ja, det var Berlin det. Snart väntar nya äventyr. Hoppas det blir lite bättre träning då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar