söndag 28 oktober 2018

Topp 3

Sardinienresan sätter punkt för årets reseledaruppdrag. Och jag har en idé om att utvärdera årets resor, eller årets topp 3 - här på bloggen. Likt skolans betygskriterier ska jag, åtminstone försöka, hålla mig till vissa kriterier såsom standard på hotell, mat, vandringar, lokalguider, utflykter och - såklart det viktigaste - själva gruppen. Eftersom detta är mitt högst personliga tycke, tar jag även med möjligheterna att träna. 
Till sak. Topp 3. 2018. Här kommer de:

Plats nummer 3: Må Bra-resa till Kirchberg med Ramkvilla/Nilsbuss. 
Motivering: Precis som jag gillar småskaligt och närodlat, trivs jag med mindre bolag där jag åtminstone träffat delar av kontorspersonalen och där jag kan få gehör för synpunkter gällande olika resor. Detta är en sådan resa. Må Bra- konceptet. Hotellet, ALLA trivs där. Maten. Utflykterna och vandringarna. Och - med buss ner får jag med mina rullskidor och kan åka på för mig välkända rundor. Löpning perfekt. Och gym på gångavstånd från hotellet. Avkopplande resa, inspirerande resa och varje kväll en njutning att bli serverad mat från omgivningen. Så vällagat, så gott. Sen gillar jag själva staden. De bjuder verkligen till så att man som gäst känner sig välkommen. Och gruppen som är med - ett underbart gäng med nästan hälften som åkt med tidigare!
Men. Nästa år byter vi destination på denna resa. Från Kirchberg till Neustift i Stubaital. Och jag tror det blir minst lika bra. Kanske en topp 3 för 2019?



Plats nummer 2: Vandring på Sardinien med Rolfsresor. 
Det är hårfint. Mellan plats 1 och 2. Men Sardinien blir nummer 2. Rolfsresor är ett gigantiskt reseföretag, men ändå, till dess fördel - med en känsla av att det är ett mindre familjeföretag. Och jag som alltså gillar det småskaliga, gillar ändå Rolfs resor. Samtidigt som det är en utmaning med ibland väldigt stora grupper och för mig helt nya resmål. Men man måste våga utmana sig själv. Gå utanför boxen, se nya platser och uppleva nya äventyr. Ett sådant är Sardinien. 
Motivering: Helt nytt - men oj så bra. Ja, jag har ju nyss utförligt delgivit intrycken härifrån. Och - helt ärligt - den absolut bästa, i form av ödmjuka och trevliga människor, grupp jag någonsin haft i Rolfs regi. Därför, plats två. Resan knackar liksom på dörren till den resa som jag ändå väljer att placera på plats nummer ett.
Till våren blir det fler resor till min nya favoritö. Om jag står som reseledare till någon av dem - återstår att se. Misstänker att vi är flera som vill dit.



Plats nummer 1. Tyrolen i höstskrud. Leutasch. Med Ramkvilla/Nilsbuss. 
Motivering: Den resa jag själv värdesätter mest. Den resa där mina föräldrar är med. Faster och farbror. Den enligt mig, absolut bästa chauffören. Där samma chaufför och jag lagt upp stora delar av resan. Där vi har den allra trevligaste hotelldirektör med personal, där vädret är helt outstanding - precis som på Sardinien - och där träningsmöjligheterna är på topp. Och där jag återigen har turen att få med en grupp underbara människor. 
Denna resa som faktiskt återkommer i början av oktober nästa år. Och där kanske du följer med?



Återkommer inom en snar framtid med presentation av mina resor 2019. Vore kul om vi ses!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar