lördag 31 augusti 2019

Kontraster

Vad vore väl livet utan kontraster? För det är ju ett sätt att uppskatta vissa saker, lite mer. Som att komma från det mysigaste fjällhotell, med den utsikten från rummet:



Till att fem dagar senare, efter att ha dragit den 25 kg tunga väskan dryga halvtimmen genom centrala Göteborg, få denna utsikt:



Men det är inte bara det billigare priset, efter snart 20 år i Småland, som får mig att välja detta alternativ, utan närheten till nästa morgons löptur.



Springer i Botaniska. Och tänker på kontrasterna. Från högfjällshotell till vandrarhem, från fjällvärlden till storstaden, från reselederiet med allt vad det innebär till den inrutade vardagen med ”vanligt” jobb, ja och från regn till dagens strålande sol. 
När jag tänker på gårdagens val av boende kan jag än mer uppskatta det helt underbara hotellet i Gausta. Och med någon dags perspektiv på Norgeveckan så rangordnar jag den högt bland årets resor. Så oväntat. Och så mycket av en kontrast till övriga resor.
Med en god känsla i själen lämnar jag alltså Göteborg. Och tar med mig minnen från väldigt härliga dagar. Och faktiskt - med hopp om ännu en Telemarksresa. Nästa år?


Svårslagen utsikt från en morgontur i Gausta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar