torsdag 18 augusti 2011

Ingen överträning

Fortfarande gäller de internationella riktlinjerna på 30 minuters pulshöjande aktivitet per dag. Men i denna studie räcker det med 15 minuter om dagen för att minska risken att dö i förtid. För att bibehålla sin hälsa helt enkelt.
Det är den träningsmängden jag ligger på för tillfället, snabbare promenader till och från jobbet.

Nu är det dock dags att sätta igång igen. Efter gårdagens sjukgymnastbesök har jag inspirerats att köra igång med styrka. Utöver vanliga styrkeövningar hemma ska det nu bli regelbundna besök på gymmet. I alla fall är det min förhoppning. Någon löpning kan jag inte göra. Än.

En kvart om dagen. Det låter lite. Undrar just hur mycket som är hälsosamt innan man går över gränsen och det är mer skadligt än uppbyggande?

För tillfället behöver jag inte oroa mig. För överträning alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar