fredag 16 oktober 2015

Materialsport

-Vilken tid har du åkt Vasaloppet på, mamma?
Jag fick frågan i morse. Och mina 5.38 är jag väldigt nöjd med.
-För att åka under fem timmar måste du ha sex par skidor, svarar han. Det säger Pölder.


Sonen sitter med mobilen framför sig och läser vad Pölder har skrivit. Vet inte om det är Pölders blogg, fb eller katalogen. Sex par skidor. Men det är klart. Han är inte bara skidåkare, Pölder. Han är affärsman också.


Jag har ett par skidor. I och för sig har jag nu kvar mina gamla då jag köpte nya förra året, så ok, jag har två par att träna med men att tävla på är de gamla inget alternativ längre. När jag åkte på 5.38 hade jag ett par skidor, bra skidor men inte de bästa.


I veckan köpte vi fyra nya par skidor. Till familjens ungdomar. Det innebär att de har ett par skejtskidor var och ett par klassiska. Eventuellt kan de träningsåka på de från fjolåret (vikt och längd på sönerna är dock inte samma som förra året vilket gör att de gamla skidorna inte är optimala i år). Det finns barn/ungdomar som har flera par skidor. Till både klassiskt och skejt. Där de får flera par skidor uppvallade till varje tävling. Det är som eliten. Men där är inte vi. Och inte jag heller. Har man bara ett par skidor får man lita på att de går bra. Ganska enkelt. Ingen beslutsångest. Jag vet precis vilka skidor jag ska åka på. Oavsett hur de går.


Fyra par skidor förresten. Det är en förmögenhet. Förr var inte skidåkning en materialsport. Inte som idag. Skidåkning innebär inte bara skidor. Stavar av hög kvalitet, pjäxor och konfektion. Allt detta är utöver de 10 000 kronor som de fyra paren skidor kostar. Så är det. Men ger man sig in i skidåkningens underbara värld får man löpa linan ut. Och vad gäller Pölder - är de oslagbara. Kompetens och sevice. I slutändan är det värt det. Nästan vartenda öre.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar