lördag 3 oktober 2015

Till Puig St Marti...

...utan vatten. Inte förrän jag efter cirka tre km springer över väg Ma-3470, kommer jag att tänka på vattenflaskan. På rum 3112 på Hotel Esperanza. Men, men. Stigningen upp mot Puig St Marti har precis börjat och det är lika bra att köra på. Det går bra - så länge jag inte tänker på vatten. Det är brant sista biten och lite vätska skulle inte vara fel. Når toppen efter cirka 40 minuters löpning, inklusive fotostopp.

Istället för dricka på toppen nöjer jag mig med den fantastiska utsikten. Havet, de två konstgjorda sjöarna och de grävda kanalerna. Vatten...

Området berikades med sjöarna och kanalerna i slutet av 1800-talet. Man hade tänkt sig åkermark här. Inte kunde man då ana att det drygt 100 år senare skulle finnas fler hotell än det antagligen fanns invånare då. Turisterna kom på 60-talet. Ungefär 10 år efter att Palma blivit turistort. På den tiden kände man knappt till den norra delen av ön. Men det gör man idag. Här och på hela Mallorca, har det aldrig varit så mycket turister som i september månad detta år. Turismen lär slå alla rekord 2015, som vår lokalguide berättade igår. Inte bara för den fantastiska öns skull, oroligheter i annars vanliga turistorter och länder påverkar säkert också att man just i år väljer Mallorca.

Fortfarande törstig vänder jag och springer neråt. Efter grottan St Marti springer jag mot Laga Esperanza, den stora konstgjorda sjön. Hittar en Spar och kan äntligen få mitt vatten. Sista biten hem väljer jag stranden.

Och detta är inte allt. För efter morgonpromenad och yoga hyr vi cyklar. Med förra årets cykeltur i bakhuvudet - två punkteringar - är det klart att jag har respekt för att något kan hända. Men i år finns det citybikes med fotbroms och betydligt säkrare däck. Så det blir en behaglig färd - med samma härliga fikastopp som förra året. 

Vi är åtta stycken som cyklar. En trevlig man i sina bästa år och sju unga och relativt unga, vältränade och glada damer.

Livskvalitet. Det är en bra sammanfattning av dagen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar