tisdag 13 november 2018

Morgonpass och mental träning

Jag fortsätter på temat ”min arbetsdag”. Från gårdagens fermentering alltså, till dagens lektion i Mental träning.





Just idag handlar det om stress. Då är det alltid väldigt kul att påvisa hur träning påverkar stress positivt. Hur kortisolet inte höjs lika mycket vid regelbunden träning och framför allt: om vi tränar regelbundet höjs inte kortisolet lika mycket vid stress - med andra ord, vi blir lite mer stresståliga!
Allt enligt studier som Anders Hansen tittat lite extra på.
Själv påverkade jag min stresstålighet i morse genom att springa i lite lagom lugn fart i ca 50 minuter. För i ärlighetens namn får det inte vara för tuff träning, även om intervaller är att rekommendera varje vecka, enligt Hansen. Så det är väl bra då, ur stressynpunkt, att jag inte tränar hårdare. 
Vägen till Kaiser Maximilian Lauf påverkar alltså stressnivån, vilken i sin tur påverkar sömnen till det bättre vilket ger mer energi - att orka träna! Härligt, en god spiral.
Återkommer med nya tankar i morgon. Då väntar ännu en rolig kvällsaktivitet där jag återigen ger begreppet friskvård en bredare betydelse. Som sagt, friskvård på arbetsplatsen är så mycket mer än stegtävlingar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar