tisdag 13 juli 2010

Rulla i värme



Så gott som mitt i veckan, mitt på dagen och mitt i sommaren - är jag ute och rullar igen.

Klockan 7 visar temperaturen på 24 grader. Hur varmt det är då jag ger mig iväg vill jag inte veta....

Men, faktum är att det fläktar mycket mer med rullskidor än man tror och det blir ett rätt bra pass ändå.

Svänger av från Tranåsvägen, in mot Kisa. Har åkt här säkert 100 gånger förut, men bara med bil. Det är annat när man rullar i sakta mak. Ser små stugor och vackra vyer jag aldrig sett tidigare. Det blir skillnad när tempot minskas. Allt blir mer tydligt på något sätt.

Efter drygt en mil kommer en jättebacke och jag tar av mig skidorna och går.

Strax efter backen lämnar jag Jönköpings län och åker in i Östergötland. Känner mig genast hemma.

Stakar vidare uppför nästa backe. Landskapet påminner om fjällen. Denna del av Östergötland är verkligen kontrast till min östgötska uppväxtort.

Backen är lååång. Lovar mig själv vätskestopp i närmaste skugga då backen väl är besegrad.

Förutom tyska husbilar, lastbilar och en och annan bil, är det ganska lugnt trafikmässigt. Möter en cyklist. På hälsningsfasen hörs direkt att det är en östgöte.

Snart är jag i Rydsnäs. Kliver in i bilen vid kyrkan och kan konstatera att det blir ca 23 km.

Det är en nöjd rullskidåkare som en stund senare tar ett välbehövligt dopp i det 23-gradiga vattnet vid Pinnarpsbadet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar