tisdag 2 november 2010

Rullskidåkar´n



Ibland funderar jag på att byta bloggnamn. Rullskidåkar`n. Det blir en nischad blogg för de relativt få rullskidåkare som finns. Eller en inspirationsblogg för de som ännu ej provat på denna träningsform.

Eftersom jag ändå har goda förhoppningar om att inom rimlig framtid kunna löpträna igen, byter jag nog inte namn. Med en vardag full av löpning - blir det för min del på bekostnad av just rullskidåkningen.

Men jag är evigt tacksam för rullskidåkningen. Jag har försökt komma igång med cykling utomhus och spinning inomhus - med mindre bra resultat. Jag tycker inte det är roligt. Inte som med rullskidor. Relativt enkelt kommer jag ut och rullar. Lite mer ska på (hjälm, knäskydd, skidor och stavar) jämfört med löpningen men jag startar vid husknuten precis som när jag springer. Det är utomhus och tankarna kan flöda fritt - med andra ord mentalt, precis som när jag springer.

Om jag inte haft rullskidåkningen denna höst vet jag inte vad jag gjort. Sålt min plats till Marcialonga kanske? Den hade troligtvis inte varit svårsåld....

Även om jag kommer igång och kan springa, tänker jag fortsätta åka rullskidor. Denna höst har jag åkt mer än jag gjort tillsammans under de sista 20 åren. Det är en fantastisk träning för hela kroppen. Framför allt är det överkroppen som får jobba, vilket jag kan sakna de perioder jag bara springer.

Löparkompisar har jag, men det är svårare att hitta någon att rulla med. Och det är väl för mig den största nackdelen.

Jag tycker fortfarande att rullskidträning för enbart tjejer vore något för oss att satsa på här i denna skidtokiga del av Småland. Någon som hänger på?

2 kommentarer:

  1. Hade du bott i Stockholm så hade jag hängt på :) Jag vill börja med skidåkning nu till vintern och rullskidåkning verkar som en utmärkt förberedelse och träning när snön är borta. Keep it up!
    (Du verkar även vara en vandringsmänniska? Sörmlandsleden är mycket vackert!)
    /Annette

    SvaraRadera
  2. Har aldrig gått Sörmlandsleden, det kanske vore något?!

    Läste du SvD artikel om rullskidåkning häromdagen (jag länkade till den i fredags)? Om inte så läs den!

    /Cilla

    SvaraRadera