tisdag 30 november 2010

Skidåkning


Jag lyckas ändå komma ut på ett träningspass under kvällen. I nio minusgrader i det elljusupplysta spåret avverkar jag nästan exakt en mil på 45 minuter. Även ett kort pass räknas. Läste en studie förra veckan där man konstaterade att även 10 minuters träning har effekt. Det är bra att ha med sig i en stressig vardag. Lite träning är så mycket bättre än inget alls.

Denna kväll är helt otroligt vacker. Även en frusen skidåkare som mig lyckas bli varm efter ett varv. Spåren är nära nog perfekta, glidet är toppen och fästet är kanon. Två skidåkande människor möter jag under mitt träningspass. Synd att inte fler får njuta av detta, en kväll som denna.

Måste bara avsluta med att skriva att jag är jättetrött då jag ger mig ut i spåret. Efter en intensiv helg och sen måndag är jag nära nog helt slut. Men tänka sig, efter 45 minuters träning i ett ganska lugnt tempo är jag helt pigg igen. Den dubbla mängden och kanske ett högre tempo hade däremot haft nästan motsatt effekt. För jag blir verkligen trött av ett hårt skidpass. Men det är väl så att lagom mängd och intensitet är bäst för hälsan. Fast vilken Vasaloppsåkare vill träna lagom - i längden? Idag är det dock skönt att göra det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar