söndag 28 november 2010

Toppen, Nässjö SKI!

Allt är med när jag sätter mig i bilen, utom.....


Snabbt in och hämta. Det är ju fikat efteråt som är minst lika viktigt som själva träningspasset.



Vi är sammanlagt sju skidtjejer från Eksjö och Landsbro, en skidpappa och tre skidåkande barn. Det börjar med ett träningspass på detta vår första skidträff (som egentligen skulle vara en rullskidträff). Nässjö SKI bjuder på näst intill perfekta skidspår och ett vinterlandskap i sällan skådat slag, i alla fall den 28 november. Snön sprutar ur snökanonen och det känns skidsäkert lång tid framöver.


Vi kör på, varv efter varv. Plötsligt ser jag Simon, 9 år framför mig. Han är då på sitt andra varv. Tänker på artikeln om barnkalas förra veckan. Att bjuda lika många kamrater som man är år. Funderar på om det kan appliceras på skidåkning, kilometer och ålder? Själv skulle jag i så fall behöva några timmar till i spåret. Simon, däremot, har då jag åker om honom nästan åkt hela sin ålder. Det blir för hans del 10 km innan han ger sig för dagen. Det är morgondagens skidåkare, det!



Efter knappt en och en halv timme och nästan 20 km avslutar jag dagens pass. Dusch och bastu sen är det dags för fika. Återigen är det Nässjö SKI, genom Kenneth Kall, som ordar fikaplats och kaffe till oss. Snacka om gott värdskap och fantastiskt bemötande!


Min skidkompis Carola och jag beslutar nästan omgående att det blir en ny träff, i vår. Vi väljer återigen Lövhult då det ligger bra till och det finns fina möjligheter att både åka rullskidor och springa. För i slutet av april, början av maj, ska vi väl inte mötas av ett snöigt landskap i Lövhult?


Nästa gång bjuder vi in skidåkare, oavsett ålder och kön. Läs mer på bloggen om datum.....






1 kommentar:

  1. En härlig dag! Stort tack till Cilla och Kenneth!
    Anette

    SvaraRadera