lördag 17 januari 2015

Intersportloppet 2015

Då övriga klubbkompisar sitter vid frukostbordet lämnar Stefan och jag Grönklitt. Istället för två träningspass väljer vi ett tävlingspass. I Mora parkerar vi den lånade bilen och fortsätter med buss till Oxberg.

Innan bussen startar meddelar en Morafunktionär att det är minus ett och vindstilla vid start. Det passar oss alldeles utmärkt. Speciellt det där med minusgrader. Vi kände nämligen en viss oro för vallan. Speciellt då vi lämnade in för fäste igår. Vi har helt enkelt fått hålla tummarna för att väderappen som sportaffären förlitade sig på, stämde. Och med minusgrader i Oxberg kunde vi släppa just vallabiten. Det skulle fästa.

Då starten går klockan 11 är det i ett lugnt tempo vi startar 2015 års Intersportlopp. Vi åker Halvvasan, kan man säga. Med undantag av att vi går i mål någon kilometer tidigare. 44 kilometer i en stakvänlig terräng, det är vad dagen erbjuder.

Det är trångt när nästan 900 startar samtidigt. Skidor, stavar och knän klarar sig dock. För mig blir det lite av revansch från förra vinterns Vasalopp, då inte knät håller. Nu tar jag mig i mål och får ett mycket bra tempopass till skillnad från om jag gnetar runt i Grönklitt och jagar mil.

Om jag ska sammanfatta loppet med bra och mindre bra, blir det så här:

Mindre bra: Får för första gången stryk av klubbkompisen Stefan - med 11 minuter! Inser att det är stakträning som gäller framöver :-)

Bra: Jag blir trea i D40 och får en fin Craftnecessär i pris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar