lördag 10 januari 2015

Landsbroloppet 2015

Under förra veckans resa till skidtävlingen i Nybro kunde vi njuta av ett otroligt fint väder utanför bilfönstret. Det kan vi inte i dag. 

Före klockan 12 är det stora tunga blötsnöflingor, och som om inte det skulle vara nog - efter tolv börjar det regna. Precis som YR förutspår i sin prognos för dagen.

Det är skiathlon-tävling i Landsbro. Alltså skidbytartävling. För min del är det premiär. Först tre varv klassiskt och därefter tre varv skejt, med byte av utrustning emellan. Precis som på TV, och precis lika spännande i verkligheten :-)

Det är tungt i dag. Att jag slår Carola och vinner "tant-klassen" med sina två deltagare, beror på skidorna. Jag har klart bättre material. Carls lånade skejtskidor går som på räls, trots tungföret. Och efter åtta år på ett och samma par klassiska skidor var jag i går hos Pölder och investerade i ett par nya. Det är klart att det ökar min åkkapacitet avsevärt. De gamla skidorna har hängt med i över 1000 mil. Tusen mil!

Nu var det ju inte först och främst för den hårda duellen i D40-klassen som vi åkte till Landsbro. Alla duktiga Eksjöungdomar skulle givetvis ge övriga Småland en match. Kämpa i blötsnön. Och regnet. De gjorde de allihop. 

Och i morgon kör vi igen. 

Hallby nästa med andra ord.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar