söndag 4 januari 2015

Nybro SKI

När mobilen ringer 06.45 har jag inte sovit allt för väl. En känsla av nervositet har stört sömnen. Varför utsätta dig för detta?

Jag ska tävla. Inget långlopp i lagom hög och jämn hastighet utan 5 km i maxtempo - och med värsta konkurrenten och fartfantomen Carola 30 sekunder bakom.

I gryningen beger vi oss ner till Nybro. Den nästan två timmar långa resan bjuder på soluppgång och det vackra vädret dämpar ångesten över att snart ge järnet.

Carl och Olof hinner både starta och gå i mål innan jag står redo på startlinjen med klockan framför mig som räknar ner. 10 sekunder kvar, 9,8,7,6,5,4,3,2,1, piip. På andra varvet är jag ikapp Ulrika som startar 30 sekunder före mig. Carola tar in bakom och - blodsmaken kommer. 

Blodsmaken är den samma som förr när jag tävlade. Då för länge sen. Och när den kommer vet jag att det är maxtempo, vet att jag har gett allt och lite till. 
Jag kommer i mål före Carola men blir slagen med 17 sekunder. Och jag är jättenöjd. Fem kilometer skejt i mitt allra högsta tempo. Det är träning det :-)

Och vilken tävling förresten. Nybro SKI lyckas få ihop en bana på drygt 2,5 km - i en terräng som i övrigt är uteslutande barmark. Det är klass, engagemang och sann entusiasm det!

Bilden längst ner med snabbaste Julia som håller undan för tanterna i D40-klassen (jag, Carola och Ulrika).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar