onsdag 17 mars 2010

Springjuntan

Min svägerska i Uddevalla är med i en springjunta. Den har varit förebild för vår springjunta. En springjunta innebär att man träffas ett antal gånger per år, springer, äter samt umgås.

I dag har det varit springjuntaträff hos mig. Det innebär förberedelse av mat, en god huvudrätt som avrundas med någon smarrig efterrätt. Här handlar det aldrig om lightprodukter eller kaloriräkning. Smör och grädde är mer regel än undantag. Vi tränar regelbundet allihopa och kroppen behöver ju fett. Dessutom är bra råvaror (själv föredrar jag ekologiskt) en framgångsfaktor.

Som ansvarig för en springjuntaträff väljer man också ut en lämplig träningsrunda. Eftersom jag nu följer ett träningsprogram (www.marathon.se) blev det i dag först ca 3 km uppvärmning och därefter 5 intervaller på 80 sekunder med en minuts vila mellan varje, avslutningsvis ca 2-3 km löpning.

Efter duschen kan jag lova att maten smakade alla tiders!

Att vara med i en springjunta kan vara bra motivation för den som vill träna. Vi träffas ungefär var 6:e vecka i vårt springjuntagäng som i dag består av 6 personer. För övrigt träffas vi nästan dagligen och tränar i hop åtminstone en gång i veckan....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar