fredag 19 mars 2010

Då smakar frukosten som bäst

Jag är mer morgonmänniska än kvällsmänniska, vilket säkert påverkar att jag hellre tränar morgon än kväll. Det hela underlättas av att jag också har en morgonpigg kompis som jag ofta springer med. Att se soluppgången en tidig lördagmorgon - sätter spår för resten av dagen.

Min svägerska i Lindome är en hejare på att baka bröd. Av henne fick jag en gång ett recept på kalljäst bröd. Det receptet använder jag än i dag (ofta ändrar jag själva grundreceptet beroende på vad som finns hemma). Brödet bakas på kvällen, jäser under natten och gräddas på morgonen.

Och vad kan smaka bättre efter ett tidigt morgonpass än färskt bröd till frukost?

Här kommer receptet som kanske kan motivera till ett morgonpass med efterföljande nybakat bröd!

6 dl kallt vatten (ev byta ut 1/2-1 dl vatten mot olivolja i stället)
25 g jäst
Lite salt
6 dl grövre mjöl
9 dl vetemjöl

Rör jästen i vattnet och tillsätt resten. Kör i maskin ca 5 min. Baka ut bullar och låt jäsa kallt (gärna i kylskåp) över natten. Grädda i ca 250 grader i ca 12 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar