fredag 26 mars 2010

Hållbart Välbefinnande

Idag (i kväll om jag ska vara helt ärlig) har jag varit och föreläst för personalen på en förskola. Föreläsningen heter Hållbart Välbefinnande och handlar om hur vi långsiktigt kan må bra, inte bara för stunden.

Ibland kan man undra om vi slutat bry oss om oss själva? Vi äter fel, motionerar inte och sover för lite (gäller säkert inte dig, men många andra....).

Genom att fundera på hur vi inrättat våra liv och sedan gå till handling, kan vi ta ett första steg till att må bättre.

Föreläsningen handlar dock om mer än att få in regelbunden motion, bra mat och god sömn.

Den handlar också om att få en enklare och lugnare tillvaro. Sokrates gick omkring i Aten och tittade förundrat på alla varor som fanns till salu "Så mycket det finns som jag inte behöver" lär han ha sagt. Detta gäller fortfarande.

Att ständigt lägga tid och pengar på att köpa saker tar av vår energi.

Att ständigt vara uppkopplad och nåbar tar på vår energi.

Att ständigt vara uppbokad och inbokad kanske till slut får oss att fundera. Vad kan jag plocka bort? Vad kan jag göra annorlunda?

I ett välbefinnande som är hållbart finns upprepade glädjestunder. Ett stort mått av glädjeupplevelser varje dag som ger kraft, livslust och livsglädje.

Vad ger glädje för dig?

Ett träningspass kanske?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar