söndag 21 mars 2010

Träningsprogram

Ett sätt att hitta inspiration och motivation är att ta del av ett träningsprogram. På http://www.marathon.se/ hittade jag det träningsprogram jag ska försöka följa till Stockholm marathon. Jag har valt nivå 4-timmarsgruppen (maran på ca 4 timmar).

Eftersom jag åkt skidor hela vintern har jag missat programmets 14 första träningsveckor. Då jag nu hoppar in den 15:e veckan är det helt naturligt att jag inte följer den helt och fullt. Dagens planerade långpass låg på 24 km. Det blev istället 14 km. Av de fyra planerade träningspassen denna vecka har jag valt att genomföra tre.

Att följa ett träningsprogram kan ändå inspirera, även om man inte följer det helt och hållet. Man får tips på hur träningen kan läggas upp, hur olika intervaller kan se ut och hur man kan träna löpskolning, styrka och distanspass.

Vill man t ex komma igång med löpträning, springa tjejmilen eller ta sig runt Vårruset på en speciell tid kan ett träningsprogram göra susen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar