söndag 24 april 2011

Påskgodis



Påskgodis. Gott och blandat. Jag syftar givetvis på träningen. Lite orientering och lite rullskidåkning. Denna vackra påskdag börjar med orientering. Säsongspremiär och det med pigga ben trots fredagens långpass. Det blir Öppen 4 - 5 km i en bana som definieras som lätt (vilket definitivt inte är min bedömning av den). Vi, det vill säga mannan och jag (det blir liksom bättre så, även om jag springer snabbare så är han ändå så mycket säkrare med karta och kompass) ger oss iväg efter H 10-killarnas start.



Första kontrollen går bra. Nästan framme vid andra av nio kontroller är vi nära men hittar den inte direkt. Ytteligare en vilse orienterare hänger på. Kontrollen dyker upp och vid insläsning av kontroll 3 visar det sig att den unga mannen som hängt på har samma bana. Han tar rygg och plötsligt är vi tre. Det kan behövas. Orienteringen är inte helt enkel. Varmt är det och vi har tur som passerar två vätskekontroller.


Efter knappt 1.15 spurtar vi alla tre i mål. Det blir ett skapligt träningspass. 1.15 och 5 km är ju ingen vidare kilometertid men emellanåt - då det är synlig stig och väg, blir passet mer intervallikt och några pulshöjningar kan jag ändå notera på Garmin.


Det är fint väder och trevligt sällskap. Avslutar orienteringsdagen med duschen. Utomhus i sådant väder är faktiskt rena bonusen. Solen värmer i den långa kön och även vattnet har behaglig temperatur.


Dagens andra pass går till Skurugata. Denna vackra väg som just nu kantas av vitsippor med flera vårblommor. Den sena eftermiddagen är ljummen och det råder återigen samma lugn som då jag på långfredagen beger mig i väg på löppass. Landskapet är vackert vårlikt och det blir ännu ett pass för själen. 


Jag stakar på och snart passerar jag Skurugataskylten. Har fullt upp att hålla koll på vägen och dess stenar och grus då jag rullar för bi Bjelmska huset. Tycker mig skymta kollegan där bakom men kan inte vända mig om då jag har full fokus på den gropiga vägen som följer efter backen. Nu återstår det ca 8 km av passet som avslutas efter att jag vänt vid asfaltens slut, passerat Bejlm igen och stakat uppför några backer tillbaka mot staden. Sen blir jag hämtad. Lyxigt. Inget vidare att rulla ner. Det blir 18 km och återigen 1.15. Denna gång med både högre kilometertid och puls.


Efter en sen middag på balkongen är det snart dax att förbereda sig för morgondagen. Då bär det av mot Huskvarna igen och Charlottenberg. Andra dagens orienteringen väntar. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar