fredag 22 april 2011

Vilket träningspass



I träningskläder tar sig Malin och jag genom stadens centrum, bort till busstationen. Det vilar ett lugn värdigt långfredagen. Vi kliver på buss 301 mot Nässjö. 35 kronor. Och det är faktiskt vad hela denna utflykt kostar. Nästan gratis. Att inte flera utnyttjar våra fina vandringsleder, ta bussen och sen gå eller springa hem.


Eftersom vi går av en hållplats för tidigt (!) får vi uppvärmning i form av snabb gång på den trafikerade vägen. Snart befinner vi oss på Höglandsleden och har ganska exakt 28 km hem. Det är en perfekt dag, lagom varmt, vindstilla och alldeles vårlikt i omgivningarna. 




Nästan framme vid Paradis har vi ett hav av vitsippor.


Framme vid Paradis har vi en fantastisk utsikt.


Efter drickapaus med utsikt över sjön har det gått nästan 10 km. Gunilla har tipsat om en tempohöjning en kilometer var 10:e km. Nu är det dags. Jag ökar tempot och ligger på drygt 5 min/km. Därefter lugnare tempo igen. Gör samma tempohöjning en mil senare, men då är det betydligt tyngre ben.

Golfbanan passeras vid knappt 20 km. Just som jag springer som snabbast. Ser bra ut när golfarna ser mig. Verkar inte som de har lika ansträngande dag som mig.

Vid 21 km har jag nästan kommit till Persö. Då går det inte lätt längre. Funderar på hur maran ska gå. Det är dubbla sträckan som ska springas och dessutom på asfalt. Tankarna på maran försvinner dock då jag når Persö. Hästar. Tävling.


Stannar för fotostopp. Antagligen en stor tävling. Hur många hästar som helst. Och bara ca 6-7 km kvar. Förbi Lyckeberg och snart passeras skylten  som visar att man befinner sig i Eksjö stad.


Sen är det faktiskt bara Ränneborg innan jag avviker från leden och springer asfalten hem.


Det blir drygt 28 km och 3.15. Så långt var länge sen. Trött i benen men gud vad skönt att ha genomfört ett riktigt långpass. Nu är det bara dryga månaden kvar. Då ska det plussas på ca 14 km. På asfalt.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar